נאומו של סגן השר אבי מעוז בציון יום העלייה בכנסת:
בסיומה של מגילת העצמאות נכתב:
“אָנוּ קוֹרְאִים אֶל הָעָם הַיְּהוּדִי בְּכָל הַתְּפוּצוֹת לְהִתְלַכֵּד סְבִיב הַיִּשּׁוּב בַּעֲלִיָּה וּבְבִנְיָן וְלַעֲמֹד לִימִינוֹ בַּמַּעֲרָכָה הַגְּדוֹלָה עַל הַגְשָׁמַת שְׁאִיפַת הַדּוֹרוֹת לִגְאֻלַּת יִשְׂרָאֵל”.
כלומר, היה ברור לחותמי המגילה, שיש לנו שאיפה ברורה לעודד את עליית היהודים מרחבי העולם לארץ.
כיום, באתר משרד העלייה והקליטה כתוב, שהוא אחראי על סיוע לעולים ולתושבים חוזרים, ובנוסף הוא גם אחראי על תהליכי עידוד העלייה לישראל, אבל מה שכלול בזה, לפחות על פי האתר, זה קשר עם מי שמתעניין בעלייה ועידוד חזרתם של ישראלים השוהים בחו”ל.
אבל העיקר חסר מן הספר.
איפה הפעילות המסיבית לעודד בפועל את מיליוני יהודי העולם לקום ולעלות ארצה?
גם משרד התפוצות לא עוסק במשימת העל הזאת, אלא מתמקד בחיזוק הזהות היהודית והקשר למדינת ישראל ובמאבק כנגד האנטישמיות והדה-לגיטימציה כלפי מדינת ישראל.
אכן אלו משימות חשובות מאוד.
אבל זה לא רק ‘תפוצות’.
זוהי גלות.
אלו קהילות שנמצאות במקום זר שאיננו מקומן האמיתי.
לכאורה היה מקום לשאול, איזו זכות יש לנו בכלל לעודד יהודים לעלות לארץ?
נכון שיש אנטישמיות ברחבי העולם, שלא רק שאינה פוחתת אלא אף מתגברת, וכמו שראינו כולנו בלינץ’ באמסטרדם, כמו גם במקומות אחרים באירופה, אבל אחרי מה שעברנו בשמחת תורה תשפ”ד ובשנה שחלפה, אולי לא נכון לקרוא ליהודים לבוא לכאן ולהסתכן.
מרן הרב קוק זצ”ל נשאל על כך לפני מאה שנה, וענה שהייסורים בחוץ לארץ הם פרפורי גסיסה, והייסורים בארץ הם חבלי לידה.
וכמו שמתאר יחזקאל הנביא בחזון העצמות היבשות את הגלות כבקעה מלאה עצמות, כלומר כבית קברות ענק, שממנו הקב”ה מוציא אותנו בתהליך הגאולה והתחייה של עם ישראל.
במהלך מאתיים השנים האחרונות עם ישראל הולך ושב אל מקומו ואל עצמו.
פה העתיד. פה התקווה.
אדוני היו”ר,
אנחנו עכשיו במוצאי י”א בחשוון, יום פטירתה של רחל אמנו.
רש”י בפירושו לפרשת ויחי מביא מהמדרש את ההסבר מדוע יעקב אבינו קבר את רחל אמנו בדרך ולא במערת המכפלה.
אני מצטט: “שעל פי הדיבור קברתיה שם, שתהא לעזרה לבניה כשיגלה אותם נבוזראדן והיו עוברים דרך שם, יצאת רחל על קברה ובוכה ומבקשת עליהם רחמים, שנאמר ‘קול ברמה נשמע … רחל מבכה על בניה’, והקב”ה משיבה ‘ויש שכר לפעולתך נאום ד’, ושבו בנים לגבולם’ “.
את דברי רש”י הללו נהגו ללמוד בתלמודי התורה במזרח אירופה בניגון מיוחד.
וראוי להזכיר כאן את דבריו של מקס נורדאו, כשהסביר מדוע הזכיר את המדרש הזה בנאומו בקונגרס הציוני הראשון בבאזל, ואני מצטט:
“באחד הימים בפאריז, בשעה שהייתי מקבל חולים בביתי, באה אלי אשה ענייה מרחוב היהודים עם ילד בן שמונה או תשע שנים להתרפאות. ראיתי בילד שפיקח היה … שאלתי אותו באיזה בית ספר הוא לומד, וענה לי בשפה רפה, כמתבייש, שהיה לומד ב”חדר”. ואמו הוסיפה משלה, כמצטדקת, שאביו הוא מן הדור הישן, ואינו רוצה שבנו ילך לבי”ס של גויים קודם שיגמור את לימודיו ב”חדר”. … כמעט בלעג שאלתי את הילד מה היה לומד ב”חדר”. הוא נתמלא רגש, והתחיל לספר ביידיש את האגדה של רחל אמנו שלמד בחומש ביום לפני שחלה. באותה שעה נזדעזעו כל איבריי, חיבקתי ונישקתי אותו על מצחו, ובליבי אמרתי: עם כזה ששומר זיכרונות כאלה אלפי שנים ומשריש אותם בלב ילדיו אינו עלול למות, והוא מובטח לחיי עולם. זה קרה באותם הימים של מעשה דרייפוס, כשהתחלתי לפקפק בצדק אומות העולם כלפי ישראל, ויכולני לומר שהילד הזה היה אחד הגורמים לקרב אותי לציוניות ולהאמין בנצח ישראל”. סוף ציטוט.
מאז תחילת המלחמה ישנה התגברות בעלייה לארץ.
גם בקרב יהדות העולם ישנה התפכחות.
אסור לנו להחמיץ את השעה.
אנחנו חייבים להיות אקטיביים בעידוד העלייה בקרב יהודי העולם.
ומכאן אני פונה בקריאה ליהודים ברחבי תבל:
עלו והצטרפו אלינו אל מדינת ישראל.
בואו אל ארצנו הטובה, ארץ חמדת אבות, ארץ הקודש, ארץ ישראל.