רק לפני כשנתיים, כשהוקמה מפלגת נעם, המייצגת את האידאולוגיה של ישיבת הר המור והרב טאו העומד בראשה, היו שראו בה אפיזודה חולפת. התגובות על הקמתה נעו בין כעס על פילוג נוסף בימין לבין זלזול מופגן ביכולתם של אברכי הר המור להקים מפלגה, לעשות פוליטיקה ולהיכנס לכנסת.
גם אני, אודה ולא אבוש, הייתי ספקן לחלוטין. אבל בין שנאהב אותם ובין שלא, החברה מהר המור שיחקו אותה והכניסו נציג לכנסת, את יו”ר המפלגה אבי מעוז. הוא מצידו רואה בכך הוכחה שהסטיגמה הקיימת על הר המור, שלפיה אנשיה קיצוניים, בדלנים ומנותקים מהקרקע, אינה נכונה.
“אמרו שאנחנו רחפנים, חיים באידאות, לא מכירים את עולם המעשה. אני אומנם לא בוגר הר המור, אבל אני תלמיד של ראשי הישיבה. האם אני לא איש מעשה? ניהלתי שני משרדי ממשלה בהצלחה לא מבוטלת. הקמנו את נעם לפני פחות משנתיים, והנה אנחנו בכנסת. ירדנו למציאות הכי תחתונה, לפוליטיקה, ואנחנו יודעים לעשות פוליטיקה. הגיע הזמן להשתחרר מסטיגמות ולהסתכל על הפעולות שלנו.
“נכון, בהר המור לומדים הרבה על רוח ישראל סבא, לומדים אמונה ויש שם רוח גדולה, אמונה של התורה הגואלת. אבל אנחנו מחוברים למציאות, אוהבים את המציאות. ובכלל, האם הרב טאו מנותק? הוא היחיד שראה בזמן אמת את המציאות כפי שהיא וידע מי הוא בנט כבר בתחילת הדרך, כשכולם העריצו אותו”.
דמותו המזוקנת של מעוז וסגנון הדיבור מצליחים להסתיר ניסיון לא מועט בזירה הציבורית. כשהיה אברך בן עשרים ושמונה בישיבת מרכז הרב הקים את המטה לשחרור שרנסקי, הרים מחאות בינלאומיות ויזם פגישות עם שועי ארץ. שם גם פגש לראשונה את בנימים נתניהו, אז שגריר ישראל באו”ם. לאחר כשנה וחצי של פעילות עשה הלחץ את שלו, וברית המועצות שחררה את שרנסקי בעסקת חילופי אסירים עם ארצות הברית.
בהמשך סייע מעוז לשרנסקי בהקמת מפלגתו ישראל בעלייה ועבד לצידו כשהיה שר התעשייה. כאשר התמנה שרנסקי לשר הפנים היה מעוז מנכ”ל המשרד, ולאחר מכן היה מנכ”ל משרד הבינוי והשיכון. עם הקמת מפלגת נעם שלח אותו הרב טאו לעמוד בראשה ולהיכנס לכנסת. מעוז ואנשי נעם בטוחים בעמדתם כי יש צורך מהותי בתפיסה של נעם, שאינה מיוצגת לדעתם על ידי שום מפלגה אחרת.
מה המטרה בהקמת המפלגה ובהליכה לכנסת?
“המפלגה קמה בתמיכתו ובעידודו של מורי ורבי הרב טאו שליט”א. הוא הזדעק שחייבים לקום ולחשוף שמדינת ישראל נמצאת בהליך של הנדסת תודעה ותחת מתקפה פרוגרסיבית בהובלת ארגוני שמאל רדיקליים שרוצים לטשטש את כל עולם המושגים שלנו. תומכי הפוסט-מודרנה רוצים להשריש כבר בגיל הרך שאין אמת, אין שקר, אין טוב ואין רע. הם רוצים לטעון שהכול טוב והכול בסדר, אם אתה איש ורוצה להיות אישה, הכול טוב. חשבנו תמיד שמשפחה פשוטה זה אבא, אימא וילדים? יש בעצם הרבה אפשרויות אחרות. היה ברור לנו שמדינת ישראל היא מדינה יהודית? זה כבר לא ברור כל כך, אין הבדל בין גוי ליהודי.
“אם כן, המטרה היא לחשוף את זרועות התמנון הזה, שנכנס לכל זרועות השלטון של מדינת ישראל, ומשנות לנו מן היסוד את התודעה בצבא, במערכת הביטחון ובמערכת המשפט. כמובן, המטרה היא גם להגיע למקומות שאפשר לתקן בהם ולא רק למחות.
“אנחנו לא פועלים רק ב’סור מרע’ אלא גם ב’עשה טוב’, מנסים לחזק את התודעה של הזהות היהודית של המדינה, קדושת עם ישראל וארץ ישראל. על הסור מרע ועשה טוב הזה קמנו מפלגה והצלחנו להכניס נציג לכנסת”.
איך נלחמים בהנדסת תודעה דרך הכנסת? לכאורה זה תפקיד של ארגונים אזרחיים.
“השמאל הקים הרבה ארגונים אזרחיים דרך הקרן לישראל חדשה, ונכנסו בין השאר למערכת החינוך. הימין האמוני לא הצליח להקים מספיק ארגוני חברה אזרחית. אני מצביע על כל מיני תופעות של הנדסת תודעה, ודווקא זה שאני באופוזיציה מאפשר לי לדבר בחופשיות. הכנו תוכנית למקרה של משא ומתן על כניסה לקואליציה, ‘מגן העם’, שעניינה רשות ממשלתית שתפקידה לנטר ולגלות את כל ההשפעות הזרות, ממדינות זרות ועד ארגונים זרים, ולחוקק את החוקים המתאימים כדי למנוע את זה. אנו רוצים להקים מערכת לחיזוק התודעה היהודית-לאומית, זה הרבה יותר ממה שיכולנו לעשות מבחוץ כארגון לובי. יש לזה השפעה רחבה הרבה יותר מלהיות בחוץ ולצעוק”.
מעוז מבהיר: “הנושא של ארץ ישראל קרוב לליבנו, כמובן. אבל כשיש נושא שקשור להתיישבות, הקפאת התיישבות וכדומה, בציונות הדתית כל הח”כים ידברו על זה, ימחו ויפעלו. אבל אין מי שמדבר על הנדסת תודעה, ואני שמח שאני מייצג את הדבר הזה ומנסה לעורר.
“השמאל עושה את זה בהיעלם, מתחת לרדאר, והחשיפה של זה היא תפקיד חשוב. זה הפרויקט שלי. כמו שמיכל וולדיגר מתמקדת בנושא של בריאות הנפש, וזה נפלא, כך אני עושה את שליחותי בעניין הזה”.
בשביל זה צריך שיתופי פעולה. רצתם בנפרד, ובכלל נראה לפעמים שבהר המור מתקשים לשתף פעולה עם מי שלא בדיוק כמוהם.
“התמודדנו יחד בבלוק טכני בבחירות האחרונות, ושום קול לא אבד לימין חוץ משישה מנדטים של ימינה. נעם, מתוך אחריות, לא התמודדה בשתי המערכות הקודמות כדי שלא לפגוע במחנה. כעת שנעשתה האחדות הזו, וגם עוצמה יהודית בפנים, יש בזה יופי מסוים. ככה הציונות הדתית מיוצגת על כל גווניה”.
זמן לחשבון נפש ציבורי
יש סיכוי בעתיד הנראה לעין שנראה אחדות מלאה בציונות הדתית?
מעוז אינו מתחייב: “לפעמים כשכולם תחת מפלגה אחת קשה לתת גיוון וקשה לאסוף עוד ועוד אנשים כי זה יוצר טשטוש מסוים. בבלוק הטכני כולם יכלו להצביע בנוחות, גם המצביעים שלנו, גם מצביעי עוצמה יכלו להצביע בנחת לבן גביר. יכול להיות שיותר נכון ללכת בכיוון הזה, לרוץ ברשימה אחת ולחלק את המקומות לפי הכוח בציבור.
“לא התפרקנו לאחר הבחירות. אנחנו פועלים כסיעה אחת ומחלקים בינינו את השאילתות. עוד לא קרה שהצבעתי בניגוד לאנשי סיעתי. אנחנו יושבים בישיבת סיעה בכל שבוע ומחליטים כמעט הכול ביחד”.
בנוגע לשאלת הקמת ממשלת ביבי בתמיכת רע”ם חלקת על ההחלטה של סמוטריץ’.
מעוז מאשר: “זו הייתה טעות לא ללכת על המהלך בסיטואציה שהייתה אז. הרב טאו, תלמידו המובהק של הרצי”ה, הסכים שתקום ממשלת חמישים ותשעה עם הימנעות מבחוץ של רע”ם, לא יותר מזה, זה הדבר היחידי שהוא הסכים לו. מה שעמד לנגד עיניו הוא התוצאה שאנחנו רואים היום. לא הקמנו את הממשלה הזו, ותראה מה יש בה היום.
“בצלאל החליט בהתייעצות עם רבותיו להתנגד, ובמבט לאחור אני משוכנע שזו טעות. חשבון נפש כל אחד יעשה לעצמו. ההנחה הייתה שאם היו מקימים ממשלת חמישים ותשעה, מייד אחרי זה יצטרפו לפחות עוד שני ח”כים. זה היה על הפרק והייתה נכונות, לא היינו נשארים חמישים ותשעה, אך לא הסתייע”.
אתה מבין שכהנא וסילמן מצדיקים את הישיבה עם רע”ם בהכשר שנתן הרב טאו.
“פתאום הם שומעים לרבנים”, מעוז מתקומם. “זה ציני מאוד מצד כהנא וסילמן. הרב טאו לא הכשיר כלום, הוא הסכים רק לממשלה עם הימנעות מבחוץ של רע”ם; הם צירפו את רע”ם לתוך הממשלה. זה שונה מאוד, זה ציני ומעשה נוכלות, בושה וחרפה.
“בכלל, הרב טאו הסכים בלית ברירה למהלך רק בשביל למנוע את חילול השם שהם עצמם יעשו. הוא לא האמין לרגע לבנט שהוא לא יקים ממשלה עם הגרועים שבאויבינו. הרב טאו צפה את זה כבר לפני תשע שנים. כשבנט ושקד באו הרב טאו אמר שאסור להצביע להם, שהוא לא סומך עליהם. אני באמת לא יודע איך הוא ידע, אבל הוא ידע. גם לגבי שקד, הוא אמר שאי אפשר להפקיד את ענייני הקודש של המדינה, את הובלת הציונות הדתית, בידי אדם לא דתי. בזכותו מעולם לא הצבעתי להם. אבל שאר ההנהגה הלכה שבי אחריהם, ואנחנו זקוקים לחשבון נפש ציבורי”.
יש מה לדבר על שיתוף פעולה כלשהו עם בנט והקואליציה?
“הרצי”ה אמר שממשלה שמבוססת על גויים זה חילול השם גדול מאד. כך היו דבריו, ולכן צריך לפרק את הממשלה הזו. היא צריכה להתפרק, כי זה חילול השם גדול ונורא. כל זמן שהם בפנים, כל זמן שהם מתפקדים בתוך הממשלה, צריך לעשות הכול כדי לפרק אותה. יכול להיות שיהיו שיתופי פעולה עם פעולות של הממשלה עד שיתפרקו. דבר טוב שהיא תעשה, אני אשמח לפרגן לה. כרגע אני עוד לא רואה דבר טוב שהם עשו. אנחנו מנסים למצוא כל סדק אפשרי כדי להפיל את הממשלה הזו”.
העם עם ביבי
מצד דתיים רבים בנט הביא בשורה לציונות הדתית, שהוא כינה “הנחת היד על ההגה”.
“אני לא מתחבר לזה, הם גרמו נזק לציונות הדתית. תפקיד הציונות הדתית לזרוק נשמה במדינה, לדאוג לפרהסיה של המדינה. נפתלי שינה את זה ודיבר רק על היד שתונח על ההגה של המדינה. אז הוא שם את היד אבל הקים ממשלת מדינת כל אזרחיה. רוב השותפים שם מאמינים במדינת כל אזרחיה! איזה מין אקזיט זה? איזה מין סטארט-אפ זה? זה כישלון נוראי, זה נגד המהות של הציונות הדתית”.
מעוז תוקף את הצבעתם של חברי הקואליציה בעד פתיחת המכון לרפואה משפטית בשבת: “ניר אורבך הצביע בעד חילול שבת. לאן הם הגיעו? ידיהם מלאו בתועבות, ידיהם עוסקות בבניית מדינת כל אזרחיה. איך זה בכלל קשור לציונות הדתית? אני זועק מדם ליבי. זו הונאה אחת גדולה, שיבוש מושגים והנדוס התודעה הגדול ביותר שקרה לציונות הדתית. וכי אם גנב מצליח לגנוב לזו תיקרא הצלחה?”
אז התחליף הוא נתניהו? אני מנסה להבין מנקודת המבט של נעם מדוע הוא מקבל מכם כל כך הרבה תמיכה.
“אדם נידון לפי רוב מעשיו. ודאי אדם שנמצא בראשות הממשלה. בנימין נתניהו נחשב לראש ממשלה מוצלח מאוד גם בפן הכלכלי וגם בפן הביטחוני, ואפילו בזהות היהודית אפשר להביא לדוגמה את העברת חוק הלאום.
“היו לו חולשות כמובן, אבל ניסיון כמו שיש לו, הופעה במובן של הייצוג הלאומי הגאה של מדינת ישראל? הרי הוא זוכה לכבוד ויקר ברוב מדינות העולם, לכל זה יש משקל נכבד. אין מה להשוות לאדם הנוכחי. עם כל מה שאמרו עליו שהוא שיקר פה ושם, אין להשוות להונאה הגדולה של הממשלה הנוכחית, שהיא הונאה ושקר הרבה יותר ממה שהאשימו את נתניהו.
“חשוב להבין”, אומר מעוז, “בסוף נתניהו זוכה לאהדת העם. העם אוהב אותו. אבל הליכוד היא מפלגה עממית ביותר, ויש לה בחירות פנימיות. יבחרו במי שיבחרו, והעם יגיד את דברו”.
המלכת רבני צהר
את ההתנגדות של חוגי הר המור ונעם לרעיונותיו של השר מתן כהנא, כמו התנגדות רחבה ביותר, יש לציין, בכל מחוזות הציונות הדתית, אין צורך להציג. עוד לפני בדיקה מדוקדקת של הרפורמה, עצם ההחלטה להחליש את מעמד הרבנות הראשית היא עילה להתנגדות חריפה מבית המדרש שמבקש לחזק את המוסד שכונן הרב קוק זצ”ל.
איך אתה רואה את כל עניין הרפורמות הללו, בדגש על רפורמת הכשרות?
מעוז נחרץ: “מטרתה אחת, להרוס את הרבנות הראשית ולהמליך את רבני צהר. כהנא עושה את זה עם אביגדור ליברמן. בדיונים על רפורמת הכשרות נוכחים יושבת ראש הוועדה יוליה מלינובסקי ושר האוצר ליברמן, שניהם מישראל ביתנו. מה הם מבינים בכשרות? יושבים איתם שם רבני צהר ומייעצים לליברמן איך להרוס את הכול, איך להרוס את ה’מונופול’, כמו שהם קוראים לזה.
“לצהר יש אינטרס. יש להם ארגון כשרות שלא הצליח, היו להם אולי מאה בתי עסק. הם לא הצליחו, אז עכשיו הם מצטרפים לאביגדור לליברמן ולכהנא להרוס את הכשרות. הרי מי שלא מבין בכשרות אבל רוצה לאכול כשר יודע שבמכולת ובסופר האוכל כשר. מה הם עושים? הורסים את היסוד הזה.
“היהודי הפשוט מקריית שמונה, מחיפה ומשדרות מחפש את ההכשר של הרבנות. ברוב המקרים הכשר הרבנות הוא בסדר, בסיסי אבל כשר. את זה הם יהרסו עכשיו. מכניסים גופים עסקיים שכל האינטרס שלהם עסקי ויתמודדו על הפחתת רמת הכשרות כל הזמן. זה הרס נורא של הפנים היהודיות של המדינה”.
מעוז תוקף את הכוונה להעביר את הרפורמה מרחיקת הלכת הזו בחוק ההסדרים: “למה הם מביאים את זה בחוק ההסדרים? מה זה קשור? בואו נקיים דיון מעמיק! נכון, יש ליקויים שצריך לתקן. בואו נשב ברצינות, נתקן מה שצריך, אבל עם הרבנות, לא על הראש שלה!”
האם אתם לא קצת תומכים אוטומטית ברבנות הראשית? אין טענות נגדה שהן נכונות בעיניכם?
“זו לא תמיכה על עיוור. בסוגיית הכשרות לדוגמה מינה מתן כהנא ממלא מקום למנכ”ל הרבנות הראשית. אותו אדם עצמו היה היועץ המשפטי של הרבנות והוא חתום על דוח שהרבנות עשתה ובו היא מסבירה מה צריך לעשות כדי לשפר את הכשרות. אז יש לך דרך מצוינת לתקן עם הרבנים הראשיים. במקום זה הוא הולך על הראש שלהם, לא מתחשב בדעתם. רוב מניין ובניין של רבני ארץ ישראל מתנגדים לרפורמה הזו, והוא הולך על הראש של כולם”.