ח״כ מעוז מסביר: מה בעצם הבעיה ב’מדינת כל אזרחיה’?

יו”ר מפלגת נעם ח”כ אבי מעוז (הציונות הדתית) מזהיר שוב ושוב מעל כל במה אפשרית מכך שהממשלה הופכת את מדינת ישראל ל’מדינת כל אזרחיה’. כעת מעוז מסביר את ההשלכות הטמונות במושג.

“הזכרתי פעמים רבות בנאומיי את התהליך המסוכן של הפיכת מדינת ישראל למדינת כל אזרחיה, תהליך שנדחף וממומן על ידי קרנות ומדינות זרות”, פתח מעוז את נאומו בכנסת. “שאלו אותי מה בעצם הבעיה במדינת כל אזרחיה? האם אנחנו מתנגדים לכך שהמדינה היא של כל אזרחיה, ושכל האזרחים יהיו זכאים לאותן זכויות? אשר על כן אני רוצה להרחיב קצת על המושג הזה ועל סכנותיו”.

“בה’ באייר תש”ח, במעמד הכרזת העצמאות, חתמו על מגילת העצמאות נציגי העדות והקבוצות השונות בציבור היהודי בארץ ישראל. במגילה אמנם דובר גם על “שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה”, אבל כפי שמשתקף לכל אורכה, היה ברור לכולם שזהותה של המדינה היא יהודית, והיא מדינתו של העם היהודי.

‘מדינת כל אזרחיה’ היא בעצם מדינה רב לאומית, שאין לה שום ייחוס מיוחד לעם היהודי, לזהותו ולמורשתו, וכמו שמופיע באתר מט”ח, שממומן ע”י שלל קרנות פרוגרסיביות, זו מדינה ש”אינה מזוהה עם קבוצת לאום אחת בלבד ומאפשרת שוויון מוחלט בין כל קבוצות הלאום החיות בה. שוויון זה בא לידי ביטוי בסמליה, מוסדותיה וחוקיה של המדינה המדגישים את הזהות האזרחית המשותפת לכולם.

ההתפרטות של המושג הזה היא רחבה לשלל תחומים: תחומים סמליים כמו שינוי סמל המדינה, הדגל וההמנון, שהרי לאזרחים שאינם יהודים אין זיקה למנורת שבעת הקנים ולמגן דוד, הם אינם מזדהים עם מילים כמו ‘נפש יהודי הומיה’ ותקוותם אינה בת שנות אלפיים. ותחומים מעשיים כמו למשל ביטול חוק השבות, שמפלה יהודים לטובה באופן מובהק, ביטול היות העברית השפה הרשמית של המדינה וביטול יום השואה כיום זיכרון לאומי, שאין לאזרחי ישראל שאינם יהודים דבר וחצי דבר עמו, למדינת כל אזרחיה אין שום עניין לאומי בנוכחות יהודית בחברון, בעיר דוד או בכותל המערבי, אלא אם מדובר בחופש דת לפרט, ואין לה כל בעיה עם השתלטות ערבית על הנגב והגליל”.

לדבריו של מעוז “זה הכיוון אליו מדרדרת הממשלה את מדינת ישראל, כשחלק מחבריה עושים זאת במודע וחלקם משמשים כלי משחק בידיים אחרות. ואנחנו אומרים: זכויות אזרחיות לפרט שאינו יהודי הנאמן למדינה – כן. זכויות לאומיות או טשטוש זהותה היהודית של מדינת ישראל – בשום פנים ואופן לא”.

צילום תמונה ראשית: שאטרסטוק

תודה שהצטרפת!

נשמח לקבל עוד כמה פרטים:

תומכים למען הזהות היהודית של המדינה

הרשמו וחזקו את מפלגת נעם!

שומרים לכם על הפרטיות! לא נשתף או נעביר את פרטיכם לשום גורם אחר. 

צור קשר