ח”כ מעוז לנציב שירות המדינה: “תופעה חדשה הולכת ומתרחבת”

הסערה הבאה? על רקע הויכוחים על ‘הורה 1′ ו’הורה 2’, וכן השימוש במשרדי ממשלה בנקודה הא-מגדרית, שהאקדמיה ללשון הבהירה כי אינה תקנית, טוען ח”כ אבי מעוז במכתב ששיגר לנציב שירות המדינה כי משרדי ממשלה מפרסמים פרסומים לשני המינים – בלשון נקבה.

בשני מקרים שונים עליהם סיפר מעוז לנציב דניאל הרשקוביץ פנו משרדי ממשלה לשני המינים בלשון נקבה – האחד במודעת דרושים של רשות הטבע והגנים לאיתור מנכ”ל (“מנכ”לית” בפרסום”, והשני בעניין חברי מועצות דתיות “הטובות למועצות הדתיות” בפרסום של המשרד לשירותי דת. מעוז מסביר כי בעברית פניה בלשון זכר יכולה להיות לשני המינים, בעוד פניה בלשון נקבה מיועדת לנשים בלבד.

“ללשכתי הגיעה מודעה של המשרד לשירותי דת, שכותרתה “הטובות למועצות הדתיות”, והיא פונה אל ציבור הנשים בלבד” סיפר מעוז במכתבו לנציב. “לא רק בכותרת האמורה לעיל מתקיימת האפליה, אלא המודעה כולה מנוסחת בלשון נקבה. בהערה בתחתית המודעה מופיע המשפט: “המודעה מנוסחת בלשון נקבה, אך פונה לשני המינים.” כידוע, בלשון העברית התקנית, פניה בלשון זכר נחשבת גם לפניה סתמית, ואילו פניה בלשון נקבה פונה אך ורק לציבור הנשים”.
ח”כ מעוז מוסיף ומסביר כי “לו חפצו מחברי המודעה לפנות לשני המינים כאחד יכלו לכתוב בלשון זכר, בלשון סתמית או בלשון רבים, יחד עם הבהרה שהמודעה מיועדת לנשים ולגברים, או לנקוט בהוספת הלוכסן המקובל, שבא להדגיש כי מדובר בפניה לשני המינים. ברי לי שגברים רבים שייתקלו במודעה זו, ולא ישימו ליבם להערה שבתחתיתה, לא יעלו בדעתם להציג את מועמדותם לתפקיד זה, מתוך מחשבה שהוא איננו פתוחה בפניהם.”
עוד טוען מעוז כי “אין לי ספק, שמטרת הניסוח המסוים בו נקטו מחברי המודעה נועד להשיג את התוצאה הרצויה מבחינתם ,שנשים תזכינה בתפקידים הנ”ל, מה שמעלה חשש לפגיעה בחוק שוויון הזדמנויות בעבודה בצורה מתוחכמת. אבקש את טיפולך הדחוף בנושא לגניזת המודעה הנ”ל. חוששני כי מדובר בתופעה הולכת ומתרחבת בקרב משרדי ממשלה וגופים ציבוריים, ועל כן אני מבקש שתנחה בהקדם ובאופן מידי את כלל משרדי הממשלה להקפיד על שימוש בעברית תקנית, באופן שיממש את מגמתו של חוק שוויון הזדמנויות בעבודה”.
צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת

תודה שהצטרפת!

נשמח לקבל עוד כמה פרטים:

תומכים למען הזהות היהודית של המדינה

הרשמו וחזקו את מפלגת נעם!

שומרים לכם על הפרטיות! לא נשתף או נעביר את פרטיכם לשום גורם אחר. 

צור קשר