ח”כ מעוז חשף הקלטה של סמנכ”לית מד”א, שמוכיחה: מד”א נכנע לשר הורוביץ ופוגע בבריאות הציבור

ההקלטה שחשף ח”כ מעוז שמוכיחה: מד”א נכנע לשר הורוביץ ופוגע בבריאות הציבור

ועדת הבריאות של הכנסת דנה כעת בעניין המחסור במנות בבנק הדם של מד”א. ברקע המחסור עומדת סערת הטפסים: לאחר שנים שבטופס השאלון לתורם הדם אחת השאלות ביררה מה מוצא האב והאם, לפני מספר חודשים החליטו במד”א לשנות את הטופס מאב ואם להורה 1 והורה 2. בעקבות כך החליטו תורמים רבים – בראשם בני ישיבות – להפסיק לתרום, עד שיוחזרו הטפסים הישנים. במד”א החליטו בעקבות כך להדפיס טפסים חדשים, שבהם לא מופיעה כלל השאלה על מוצא האב והאם.

בועדת הכנסת היום הוצגה העמדה הרשמית של מד”א, על ידי סמנכ”לית הארגון ומנהלת שירותי הדם, פרופ’ אילת שנער. על פי העמדה הרשמית, שהתקבלה על ידי משרד הבריאות, אין שום משמעות למוצא ההורים ולכן הוחלט להסיר את השאלה בעניין מהטפסים. אלא שהקלטה שהגיע לידינו מעלה תמונה שונה: בשיחה שהתקיימה לפני מספר חודשים, מסבירה פרופ’ שנער עצמה באריכות את הצורך במוצא ההורים של תורמי הדם.

“בשאלון הקיים יש לנו ארץ מוצא הורים ארץ מוצא אב וארץ מוצא אם” מסבירה שנער. “ובעצם למה זה קיים שם? זה קיים מכיון ש-בלי להיכנס יותר מידי לביולוגיה והמטולוגיה- סוגי הדם נקבעים באופן גנטי. והם בעצם נקבעים על פי הגנטיקה שמביאים האב והאם של התורם. ויש למשל סוגי דם מסוגי הדם הנדירים אנחנו מדברים. לא רק לא A, B, O ו-RH, אלא סוגי דם – תת סוגי דם – מאוד נדירים, שהם למשל יכולים להיות יותר שכיחים באוכלוסיה של יוצאי תימן, או של יוצאי אתיופיה, או של יוצאי רומניה וכולי”.

פרופ’ שנער מסבירה בהמשך ההקלטה כי “אנחנו שומרים את המידע הזה על ארץ מוצא אב ואם, כדי שבמידה ונצטרך לאתר מנות מהסוג הזה, נוכל בקלות לשלוף מהמחשב את אותם תורמים שהוריהם הגיעו מהארצות האלה.

היום 80% מתורמי הדם בישראל הם ילידי הארץ כבר. אז לכן אנחנו מבקשים גם את ארץ מוצא אב ואם, כדי לחפש לפי זה או להזמין לפי זה תורמים לבוא דם. אז זאת המטרה של הסעיף הזה בשאלון”.

בישיבת ועדת הבריאות של הכנסת – בה כאמור נכחה פרופ’ שנער – הקריא ח”כ מעוז חלק מההקלטה בה מסבירה פרופ’ שנער מדוע יש צורך במוצא ההורים, זאת בניגוד לעמדה הרשמית אותה הציגה שנער כאילו אין צורך במידע הזה. בתגובה הסבירה שנער כי “הנושא של ארץ מוצא אב ואם היה מיועד לאתר אנשים שבאים ממשפחות או עדות מסוימים, זה כבר 40 שנה וזו הדרך הקלה לאתר. כאשר ראינו את התגובות של תורמים יקרים הוכנס הורה 1 והורה 2… כאשר ראינו את התגובה של הישיבות בדקנו מחדש האם אנחנו צריכים את המידע הזה והמסקנה היתה שלא צריך”

צילום תמונה ראשית: שאטרסטוק

תודה שהצטרפת!

נשמח לקבל עוד כמה פרטים:

תומכים למען הזהות היהודית של המדינה

הרשמו וחזקו את מפלגת נעם!

שומרים לכם על הפרטיות! לא נשתף או נעביר את פרטיכם לשום גורם אחר. 

צור קשר